Ulaştırma ve Altyapı Bakanı: “Kanal İstanbul Projesi Türk boğazlarını kullanan ülkeler için önemli”

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı: “Kanal İstanbul Projesi Türk boğazlarını kullanan ülkeler için önemli”

Türkiye Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu Trend haber ajansına verdiği özel röportajda, "Kanal İstanbul" projesinin Türk boğazlarını kullanan tüm ülkeler için büyük önem taşıdığını söyledi.

Bakan'a göre Türkiye tarihi bir fırsatı faydaya dönüştürmek için modern bir ulaşım altyapısı oluşturuyor ve ulaştırmanın tüm alanlarında küresel projeler planlanırken öncelikle bölgenin ihtiyaçları ve dünya ticaretinin gelişimi göz önünde bulunduruluyor.

Karaismailoğlu, bu açıdan "Kanal İstanbul" projesinin mümkün olan en kısa sürede hayata geçirilmesinin stratejik öneme sahip olduğunu kaydetti.

Yapılan açıklamada Ulaştırma Bakanı, “Gemilerin İstanbul Boğazı'ndan geçişini düzenleyen Montrö Sözleşmesi'nin imzalandığı sırada, bu gemilerden yılda yaklaşık 3 bin gemi geçiyordu. Karadeniz havzasında deniz taşımacılığının dünya ticaret ve ekonomik aktivitesinde artan önemi nedeniyle İstanbul Boğazı'ndan yılda 50.000'den fazla gemi geçmektedir.'' dedi

Bakan ayrıca, ''Bu rakamın önümüzdeki on yıllarda 86.000'e ulaşmasını bekliyoruz. Öte yandan tehlikeli ve zehirli madde taşıyan tankerlerin de aralarında bulunduğu gemi sayısındaki artış İstanbul için ciddi bir tehdit kaynağı. "Bütün bunlar, Kanal İstanbul’un inşasına ciddi bir ihtiyaç olduğunu gösteriyor." dedi.

Bakana göre, bu kanal diğer boğazlardaki yükü azaltacak, bu da gemilerin bekleme süresini ve tıkanıklıklarını azaltacak.

Yeni kanalda navigasyon için akıllı navigasyon sistemlerinin kullanılacağını ve bu sayede gemilerin hızlı ve sorunsuz geçişini sağlayacağını söyledi.

Türk Bakan, Küçükçekmece-Durusu ulaşım koridoru üzerinde yer alacak İstanbul Kanalı'nın uzunluğunun 45 kilometre, en az 275 metre genişliğinde ve yaklaşık 21 metre derinliğinde olacağını kaydetti.

“İnşası tamamlandıktan sonra 275 metre uzunluğunda 48 metre genişliğinde petrol tankerleri ile 350 metre uzunluğunda ve 49 metre genişliğinde konteyner gemileri buradan geçebilecek.” diye açıkladı.

Karaismailoğlu, "Kanal İstanbul sayesinde Türkiye Karadeniz'de lider olacak, dünya ticaretinde daha aktif rol oynayacak ve böylece uluslararası lojistik koridorlarında daha fazla pay sahibi olacak." dedi.

Kanalın yapım ihalesinin yakında açıklanacağını ve ardından inşaat çalışmalarının başlayacağını da sözlerine ekledi. Bakan, "Kanal İstanbul'a yapılacak ilk köprünün Haziran 2021'de temel atma törenini gerçekleştireceğiz.” dedi.

Karaismailoğlu'nun belirttiği üzere, İstanbul'un batısındaki yeni kanal Küçükçekmece, Sazlıdere ve Durusu ilçelerinin topraklarından geçecek.

Kanalın üretim kapasitesinin, net ağırlığı 300.000 tona kadar olan tankerler de dahil olmak üzere günde yaklaşık 160 gemi olacağı varsayılıyor, açıklamada belirtildi.

Bakan, “Yeni su yolunun güzergahına 10 köprü yapılması planlanıyor.” dedi.

“Yılda 25.000 gemi kabul edilebilir kapasiteye sahip olan İstanbul Boğazı'ndan şu anda yaklaşık 40.000-42.000 gemi geçiyor. İstanbul Boğazı'ndan geçmek için gemilerin yaklaşık bir hafta beklemesi gerekiyor." dedi.

Karaismailoğlu, Boğaz'ı geçerek yeni bir deniz arteri inşa etme projesinin Türk tarihinin en büyük altyapı girişimi olacağını da sözlerine ekledi.